maandag 31 december 2012

Schrijven is goed voor je

Op de basisschool leer je -als het goed is- met de hand schrijven. Ik heb het schrijven geleerd door middel van de boom-roos-vis-methode. Ik kan me nog zo goed herinneren hoe heerlijk ik het vond om met die pen al die letters te oefenen. Ik kan me daarom ook bijna niet voorstellen dat er tegenwoordig stemmen opgaan om kinderen te leren lezen en schrijven met behulp van computers! Daar moet je toch niet aan denken?

Een paar klassen hoger, als je de techniek wat beter beheerste, kregen wij onze eigen vulpen. Wat was ik trots dat ik mijn eigen vulpen kreeg! In de voorraadkast kon je nieuwe inktpatronen vinden als je oude leeg was. Wat heb ik veel geschreven met die pen. Het was een rode pen met een goudkleurige punt, dat weet ik nog. Toen ik de basisschool ging verlaten mocht ik mijn vulpen meenemen. Jaren na dato heb ik daar nog mee geschreven, hele schriften vol.

Ik heb nu een aantal nieuwe vulpennen, maar ik merk wel dat mijn hand het ontwend is omdat ik zoveel schrijf met balpennen. Er komt trouwens nog iets anders om de hoek kijken: ik heb een pennentic. Als ik een mooie pen zie, dan wil ik hem eigenlijk hebben. Gelukkig geef ik meestal niet toe aan die grillen, want waar moet ik al die pennen laten? Toch?



Nu even terugkomend op het kopje, want waarom is schrijven goed voor je? Dat is onderzocht. Uit onderzoek is gebleken dat met de hand schrijven je hersenen een grotere impuls geeft dan wanneer je aan het typen bent. Door met de hand te schrijven ontwikkelt je brein zich beter en is je (fijne) motoriek eveneens veel beter ontwikkeld. Daarnaast krijgen mensen de meeste ideeën als ze met de hand aan het schrijven zijn en gaat het leren van een taal beter met schrijfoefeningen. Uit welk onderzoek dit allemaal gebleken is weet ik niet, ik heb deze informatie uit de Thuisagenda van 2012 gehaald.

Zo zijn er wel meer voordelen te noemen. Wist je bijvoorbeeld dat je datgene wat je op papier zet meteen opneemt in je hoofd? Zelfs op emotioneel gebied profiteert een mens van met de hand schrijven. Nare gebeurtenissen verwerk je beter als je ze opschrijft. Dat laatste bleek uit een Amerikaans onderzoek.

Wat voor mij het belangrijkste is? Ik vind het gewoon heerlijk en ontspannend om te schrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten